Het valt niet mee om op te vallen op het grote World Wide Web. Er zijn misschien veel aanbieders in jouw branche en allemaal hebben ze tegenwoordig wel een website.
Iemand die gebruik maakt van een zoekmachine zoekt meestal niet veel verder dan de eerste 20 zoekresultaten. Het is dus zaak om bij die eerste twintig (en liefst nog hoger) te komen. Maar hoe doe je dat?
Bepaal relevante zoektermen
Bepaal van tevoren waar jouw klanten naar op zoek zijn en welke zoektermen ze daarvoor gebruiken.
Hier zijn ook handige tools voor om je te helpen, zoals de Google Zoekwoordenplanner. Hierin kun je de keywords invoeren waarvan je denkt dat jouw klanten jouw product/dienst op zoeken en direct zien hoeveel zoekresultaten deze keywords opleveren. Hoe meer hoe beter.
Je kunt Google Zoekwoordenplanner op basis van jouw ingegeven zoektermen ook suggesties laten doen voor andere zoektermen, die wellicht nog beter scoren.
Titel, description en tekst
Wanneer je je keywords weet is het zaak deze zoveel mogelijk in je titels, description en teksten te plaatsen. Let er hierbij op dat het niet irritant gaat worden. Het moet wel leesbaar blijven. Zoekmachines kijken vooral naar een goede combinatie. De titel van je pagina dus ‘Wandelcoach’ noemen en het woord vervolgens nergens in je description of tekst herhalen heeft dus weinig zin.
URL’s
Je URL’s zijn ook heel bepalend om goed gevonden te worden in Google. Waarschijnlijk denk je nu dat een url met veel zoekwoorden dan de oplossing is, maar dat doorziet Google. Zij bestempelen het als niet klantvriendelijk en het wordt dan ook afgestraft.
Denk bij het schrijven dus ook aan de gebruikersvriendelijkheid en hou het overzichtelijk.
Teksten
Maak naast de keywords in je teksten ook gebruik van kopjes met relevante zoekwoorden. Kopjes zijn kleine hoofdstukjes op je pagina en worden geplaatst in <h2>. Bij WordPress ga je daarvoor naar je HTML-tab voor het bewerken van berichten of pagina’s. Je kopjes plaats je tussen <h2> en </h2>. Mocht je de opmaak hiervan te groot of te klein vinden kun je dit aan (laten) passen in je style.css
Die kopjes vindt Google fijn. En vooral in de combinatie titel, description, tekst, kopjes en alt tags dezelfde woorden worden teruggevonden.
Alt tags
Ook je afbeeldingen kun je gebruiken om beter gevonden te worden in Google. Je hebt de mogelijkheid om een zogenaamde ‘alt tag’ aan je afbeelding toe te voegen, waar zoekmachines naar kijken. Zorg dus dat je ook hier je keywords invult in plaats van bijvoorbeeld IMG018.
Natuurlijk zijn er nog meer mogelijkheden om je vindbaarheid te verhogen in de zoekmachines. Wil je meer weten?